Vända hem av Yaa Gyasi – Kurspaketet: en lektion, inte en recension

vända hem

Från första sidan var jag hooked på Yaa Gyasis debutroman Vända hem, och det höll boken ut. Detta är en av de där ovanliga böckerna där läsningen är både lustfylld och lärorik. Romanen har sin början i nuvarande Ghana (guldkusten) på 1700-talet. Vi möter Effia och Esi, födda av samma kvinna, men som aldrig träffar varandra. Deras liv leder den ena in i slaveriet i Amerika och den andra in i ett giftermål med en vit engelsman. Man för följa de två systrarnas släkter i nedstigande led, en historia om både Ghanas och Amerikas historia. En historia om vitas övergrepp på svarta människor – som aldrig tar slut.

IMG_8784

Jag slukade den här boken, och den födde en nyfikenhet. Att introduceras till historien genom skönlitteratur är ett sådant utmärkt sätt att förankra den i något mer än årtal och abstrakta händelser. Människan har en tendens att avhumanisera den främmande, men genom litteraturen kan jag lära känna vem som helst. När vi pratar om årtal och händelser känns människorna som upplevt dem väldigt långt borta, nästan omänskliga. Men när jag nu läser om slaveriet kan jag relatera den till Älskade i boken med samma namn av Toni Morrison, eller Ness i Vända hem. Jag kommer aldrig förstå hur det känns att leva i exil, utan ett ställe som på riktigt känns som hemma. Men genom böcker som Americanah (2013) av Chimamanda Ngosi Adichie, och genom Marjorie i denna boken, blir det teoretiska något jag kan ta på. Det blir ansikten och levande varelser som är med om riktiga händelser.

Jag har plockat ihop ett litet paket för er att förkovra er i, med Vända hem som utgångspunkt. Det faller sig så att de senaste två avsnitten av Stuff you missed in history class handlar om tiden efter inbördeskriget i USA och de politiska motsättningar som rådde. Efter att slaveriet förbjöds lynchades svarta människor med förevändning om att män ofredat vita kvinnor. När man inte med lagens hjälp kunde kuva och misshandla svarta människor hittade man på lögner som rättfärdigade mord. Känns det igen? Polisen skjuter svarta, vita män skyddar vita kvinnor från ”mörka” män. För att djupare förstå mekanismerna bakom detta rekommenderar jag er också att läsa klassikern Svart hud vita masker (1971) av Frantz Fanon.

IMG_878225 juni 2014 sände SYMHC ett avsnitt om kriget mellan asanter och engelsmän i nuvarande Ghana som spelar en central roll i boken. Efter att slaveriet förbjöds var det inte som att engelsmännen bara tog sitt pick och pack och lämnade guldkusten. Slavhandel är något som idag, fortfarande är en verklighet. Nu senast har det rapporterats om hur människor säljs för arbete i Libyen.

Cape Coast Castle, som var engelsmännens handelsfort, där Esi satt i fängelsehålorna och Effia levde tillsammans med den vita mannen James har en gång i tiden varit svenskt. Vita människor har varit i Ghana och stulit så sjukt länge; trä, guld, människor. Det är så lätt att tänka att kolonialismen var något som händer för länge länge sedan, men som Vända hem visar så verkar den än idag.

Ps. Detta är Yaa Gyasis debutroman, hon är född 1989! Visst får man alltid megaångest av folk som är så unga och så begåvade? Jag ser fram emot fler böcker av Gyasi.