Passion, heder, intrig: Glamour för miljoner

Den amerikanska TV-såpan Glamour sändes i sitt 7000:e avsnitt fredagen 23 januari. Det är en såpa få av oss undkommit sedan starten 1987 och som har slagit rekord efter rekord. Terese Martinsson har undersökt fenomenet Glamour.

När folk kommer hem till mig och min sambo första gången faller ofta blicken på skänken i vardagsrummet. Den är av femtiotalstyp och pryds av en lampa från samma decennium samt en ärvd flaska av kristall, fylld med whisky, och tre glas bredvid. Många har genast dragit parallellen: ”Så Mad Men! och hänvisar till serien som utspelar sig i sextiotalets Manhattan, i kostymklädda mäns kådiga reklamvärld. En populärkulturell referens som blivit självklar sedan serien blivit stilskapande för så väl inrednings- som modesfären sedan den började sändas 2007.

Tjugo år före Mad Men startade däremot en helt annan typ av serie i USA. The Bold and the Beautiful , eller kort och gott Glamour  som den heter i Sverige, har spelats in i över 7000 avsnitt under fyra decennier och beräknas vara världens mest sedda TV-serie av Guinness rekordbok. Få i USA och Sverige har kunnat undgå denna briljant bland såpoperor som fortfarande finns att tillgå på TV4play. På seriens hemsida sammanfattas tematiken med att det är ”en gripande berättelse innehållande fashionabel glamour, heder, romans, passion och framför allt familjen.” Glamour spelas in i 250 avsnitt per år. Fredag den 23 januari sänds det 7000:e avsnittet i USA.

Serien har visats en halvtimme, varje dag, i 28 år. Skådespelare har kommit och gått men två av dem som nu är med har varit med från första episoden. Det innebär att de har spelat in snudd på 109 hela dygn av Glamour – 154 000 minuter. Katherine Kelly Lang som spelar Brooke Logan har tre egna barn, varav två har medverkat som karaktären Brookes barn.

Under de senaste tio åren har särskilt DVD-boxarna medfört att TV-serierna vi följer mer och mer tar stor plats i våra liv under mer eller mindre lång tid. Att maratonse en serie är i on demand-samhället närmast normaliserat och vi lever verkligen med våra serier. En serie som har många miljoner tittare världen över och inte minst i hemlandet, har naturligtvis en stor och aktiv fanbase. Förutom att det arrangeras fanträffar varje år, finns det en frågespalt där fans-ansvariga Cathy Tomas varje vecka svarar på frågor om allt ifrån var inredningen till karaktärernas hem är köpt, till inspelningstekniska spörsmål. De utser även ”månadens fan”. I månadens personporträtt berättar fanet John Benzer om hur The Bold and the Beautiful sedan 1987 liksom integrerats med hans eget liv. Han berättar om hur videobandspelaren räddade hans liv. ”Om jag berättade hur många videoband jag har ägt skulle du inte tro mig.” Detta för att kunna se ikapp serien han missat när han gått i college och arbetat. Serien sänds mitt på dagen på CBS.

Min egen relation till Glamour är limiterad till att i förskoleåldern ha sällskapat min tio år äldre kusin som slaviskt följde den under hela sin uppväxt – den gick på lagom komma-hem-från-skolan-tid i Sverige. Men det är just inträdet i vår vardag som verkar knyta an oss till våra serier så hårt. Just Glamour har till skillnad från de flesta 1900-talsskapelser lyckats hålla liv i fenomenet små, små doser, under lång lång tid.

Lämna en kommentar

  • (kommer inte att publiceras)