Staden och hiphopen – en kärlekshistoria

Ända sedan de första rimmen rabblades på Brooklyns gator till en kassettbandspelare och New York började dansa till evighetslånga disco-rap hits har hiphopen varit synonymt med sitt urbana ursprung. Att komma ifrån rätt kust, rätt stad och rätt förort har varit en stor del i rappens kreativitet. Att representera det man kommer ifrån oavsett hur det ser ut har varit en stor del i att skapa det självförtroende som saknades hos den mörkhyade befolkningen i USA i slutet på 70-talet. Hiphopen blev ett sätt att hitta sin identitet både i musiken och i sin stad.

Hiphopen är långt ifrån första vågen av musik med influenser från storstadslivet. När modernismen tog fart under 30- och 40-talet inspirerade den ungdomen och deras nya musik rhythm and blues. Samtidigt som städerna växte sig större och större börjar också musiken reflektera de ungas fascination för den nya och fria platsen av möjligheter. I både bluesen och rythm and bluesen förekommer uttryck som ’Go to town’. Ett uttryck som uppkom i början av nittonhundratalet när det flesta bodde på landet och att åka till staden var något extraordinärt. Det kom att betyda att göra något extra eller stort och ta ut svängarna. I rythm and bluesen fick uttrycket om staden representera sex, alkohol och andra saker man inte gärna nämnde men som man förknippade med det annorlunda storstadslivet. Staden representerade alla ungdomars lustar och möjligheter. På femtiotalet exploderade rythm and bluesens flirtande med stadsromantiken till att bli något synonymt med varenda sång som skrevs i en positiv och ungdomlig anda. Ungdomskulturen och storstaden blev något som kom att följas åt, staden blev det forum där ungdomar kunde samlas och uttrycka sig gemensamt genom dans, musik, kläder och konst.

Staden kom sedan att förändras från att under femtiotalet förknippats med välstånd och tillväxt, till att det senare vara en plats där fattigdom, arbetslöshet och kriminalitet blev ett allt större problem. Under sjuttiotalet blir USAs storstäders sociala problem allt tydligare och då framförallt i de fattiga områdena. Detta blir något som politiska rörelser som till exempel Svarta pantrarna uppmärksammar när det blir tydligt vilken del av befolkningen som är mest berörd av exempelvis arbetslöshet. Men ur fattigdomen och segregationen föddes en urban och viljestark kultur där fattiga ungdomar från de mest utsatta stadsdelarna kunde göra sin röst hörd om de problem de såg som fanns i deras omgivning. Man rappade om droger och gängkriminalitet och ifrågasatte de vita Amerikas mediebild av de mest utsatta områdena. En stor del av hiphopkulturen kom att bli en kamp för att återvinna självförtroendet eftersom rasismen och segregationen resulterat i att afroamerikaner ofta var de som bodde i utsatta, fattiga områden och sällan fick någon uppmärksamhet om sin situation av politiker eller medier. Att representera sin stad, sin kust eller sin förort blev därför viktigt. För varje rappare blev det viktigt att nämna sin stad eller sin specifika stadsdel i sina texter, framförallt för att visa sin stolthet över var man kom ifrån, och för att flirta med sin publik från samma område eller stad. Att visa att man var stolt över sin stadsdel, trots dess eventuellt dåliga rykte, var en viktig del i att bygga upp ett självförtroende för sig själv och sin sociala grupp. Denna typ av representation förknippas också ofta med den gangsterhiphop och kultur som uppkom under 80-talet och ledde till de uppmärksammade morden på rapparna Tupac Shakur och Biggie Smalls. Men ”to represent” har en mycket vidare betydelse och mening, och har närvarat i kulturen fram tills idag.

Hiphopen har sakta men säkert utvecklats under åren men har alltid lyckats behålla sin urbana stämpel. Rappare nämner fortfarande var de kommer ifrån i sina texter och gör det till en del av sin image. Kanye West som kommer ifrån Chicago summerar det viktiga i att representera sin stad i sin låt ”Homecoming” där han använder smeknamnet Chi town.

Every interview I’m representing you making you proud/ Reach for the stars so if you fall you land on a cloud/ Jump in the crowd, spark your lighters, wave em around, and if you don’t know by now, I’m talking about Chi Town.

Idag har en av de största hiphopbloggarna Rap Genius och Google maps gått samman I ett samarbete och skapat The rap map. En sida där man kan söka på städer, gator och platser som nämnts i raptexter eller på annat sätt varit viktiga i hiphopkulturen. Kartan växer hela tiden eftersom privatpersoner själva kan lägga till förslag på städer och adresser. Här kan man hitta gatan där Tupac blev skjuten eller Mos Def’s barndomshem och överallt kan man läsa en bit hiphophistoria. Om vi klickar oss fram till New York och Yankee stadium kan vi läsa Jay-Z’s citat från ”Empire state of mind” som lyder ”Catch me at the X with OG at a Yankee game. Shit, I made the Yankee hat more famous than a Yankee can.”

Och en förklaring till citatet där det står att det flesta New York-rappare kommer från Bronx, Harlem eller Brooklyn som är Yankees områden (Yankees är ett av USAs största basebollag). Detta är anledningen till att referenser till Yankees är mycket vanligare än till New Yorks andra stora basebollag Mets. Dessutom är den mörkblåa Yankee-kepsen mycket mer gangster än Mets kepsen.

Hiphopen älskar sin urbana prägel och lutar sig gärna tillbaka på sitt ursprung när kritik om oäkthet och kommersialism hopar sig från de gamla hiphoprävarna. Även om rapkartan är ett bevis på hiphopens framgång och företagens nya sätt att marknadsföra sig, så är Rap map mycket underhållande om man gillar hiphophistoria och gamla kända citat från 80-talets glansdagar.

JULIA IVARSSON

Lämna en kommentar

  • (kommer inte att publiceras)