No. 18 Skam

Känslan av otillräcklighet, att inte leva upp till sina ideal. Upplevelsen kan göra sig uttryck genom rodnande kinder, veliga bortförklaringar, hetsätande, sömnstörningar, år av förnekelse, svettningar, falska fasader, lögner, dödsångest… Avant magasin tar sig an de innersta vrårna i våra samveten och skelettgarderober – det är dags att avhandla ämnet SKAM.

Europas eviga skam 

Angelica Ruckstuhl funderar över vad Europa kan och måste genomgå för att slå sig fri från den antisemitism som så länge präglat samhällsklimatet och som än 2015 skördar oskyldiga offer.
Jag promenerade i mitt gamla barndomskvarter….

skam

En inte så omöjlig ekvation

Är smink och rakade ben alltid ett tecken på att ha lagt sig platt för det patriarkala systemet eller kan det tvärtom vara ett tecken på självständighet och feminism? Emilia Palmén reder ut begreppen efter…

skam

Tiden tillintetgör inte

Jag är fem år. På min gata bor en pojke som en eftermiddag sätter eld på en fågel. Jag är elva år och vågar inte berätta för gympaläraren att jag har fått mens. Sedan är jag tjugonio och trettioett och är alldeles för full. Jag är femtiosju år.

Att nå ytan i ett hav av vithet

Det är 1:a maj. Jag och mina vänner möts upp på Järntorget för att delta i ett demonstrationståg. Folk ler och skrattar. Jag ser barn. ”Bra”, tänker jag. ”Man måste börja kampen tidigt”. Vi börjar…