No.3 Kamp

I alla tider har den mänskliga elden bidragit till förändringar i smått och stort. I detta nummer går Avant magasin över glödande kol i och med den arabiska våren, gamla grekiska dramer, rättfärdigande av supporterklubbar, friskolors paradoxer och den annalkande oljekrisens hejdlöshet. Det brinnande kan vara både farligt, fantastiskt och oundvikligt. Vi blir fördömande, ivriga eller fruktande, men vare sig denna människans inre glöd tar sig uttryck i samhällelig revolution, envetet arbete för jämställdhet eller strävan efter att få vardagen att gå ihop, stavas den kamp.

Från kunskapens till girighetens centrum

Det började som en fin tanke. En möjlighet för glesbygdens elever att slippa de milslånga avstånden till skolan. En möjlighet för barn och ungdomar att inrikta sig och få en skolgång vilken passar individen, ett…

bild egypten

Skägg, svett och tårar

Ett erbjudande om några månader i Alexandria för att plugga arabiska, det var så det startade. Men så kom revolutionen. Idag, 10 månader senare, är 21-åriga Ylva kvar i Egypten och följer den politiska utvecklingen…

Ropen skalla, individuell karriärism åt alla!

”Det är inget snack om att fackföreningsrörelsen hade en viktig roll för 100 år sedan då den organiserade arbetarna och manade till strejker för att utjämna maktbalansen mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Men i takt med att samhället har…

Kamp – ett tacktal

Var fjärde år går jag till vallokalen och röstar (även om jag hittills bara fått delta vid ett ordinarie val). Det är en självklarhet. I händelse av en oönskad graviditet har jag rätt till statligt…

fotboll

Football pour l’amour du football

Det senaste året har varit ett av de mest händelserika inom svensk supporterkultur, dels p g a läktarprotesterna under hösten och dels p g a frågan om 51% regelns vara eller icke vara inom idrottsföreningar….

Antigone

Antigone, värdigheten och rättvisan

Jag ska villigt erkänna att det inte var med den största entusiasm jag upptäckte de gamla grekiska dramerna i litteraturlistan. Homeros Odysséen och Iliaden, Euripides Medea och Sofokles Antigone utmynnade inte i några direkta jubelrop….

Det omstridda fjäderfäet*

Ett tillsynes harmlöst och litet ord lyckas gång på gång uppröra och provocera så gott som alla. Den nionde oktober i år var det dags igen när det hade smugit sig in i en krönika…

Om kampen

Få kan ha gått miste om den kamp som i stundens ljus pågår världen över. Praktiskt taget pågår så mycket kamp att det vore narrativt exkluderande att blott nämna ett fåtal. Så vore också: att…