No.7 Makt

Makt genomsyrar alla sociala hierarkier, grupperingar, subkulturer och kulturella uttryck på ett eller annat sätt. Avant tar sig an ämnet via en tillbakablick till hembygdens segregering; mellan den akademiska medelklassens förakt för glesbygdsbornas utspridda främlingsfientlighet och utbildningsförakt. Via en resa till andra sidan klotet för ett besök i Nordkorea, där befolkningen hålls i ständigt järngrepp och hjärntvätt. Via teaterns värld, med revolution och terror som storslagna teman, så väl som samtida kränkta män på nätet eller en pepparkaksdebatt där tolkningsföreträdet gått överstyr. Med mera. Spelet kan börja!

http---downtonline.com-gallery-displayimage.php?album=407&pid=23831#top_display_media

Sagofigurer med verklig makt

Överallt i populärkulturen just nu är det synd om adeln. Varje lördag under hösten följde över en miljon svenskar familjen Crawley, deras tjänstefolk och alla intriger i Downton Abbey på SVT. Det är vackra miljöer och…

Hur gammal är du?

Ung och mäktig eller gammal och maktlös?

Ålder är bara en siffra, brukar det heta, men det är långt ifrån hur verkligheten ser ut. Ålder är i själva verket en fråga om makt. Avants gästskribent Frida Lundgren ifrågasätter hur vi i dagens…

Nowhere Home

Inför: Göteborg International Film Festival 2013!

Den 25:e januari kickar årets filmfestival igång! Amanda Orrbeck tipsar om intressanta filmer ur programmet som på ett eller annat sätt handlar om makt. 

Offerrollsretorik
.
Det här är kortfilmen med igenkänningsvarning. Filmen är en av de tävlande…

Mot Denna Sol (Bild: Brombergs)

Blå blixt slår ner igen

Ett år har gått med allt vad det innebär och med det kommer också den andra antologin från Blå Blixt, som detta år fått titeln Mot denna sol. Med den nya antologin säger sig redaktörerna…

Foto: Evelina Assarsson

Vi borde vara jäkligt mensstolta

Jag minns när jag fick min mens. Jag tyckte det var så pinsamt när jag vaknade på morgonen och mina trosor var småblodiga, att jag försökte gömma dem under andra kläder i tvättkorgen. Mamma hittade…

DÖDEN

På besök hos sin egen död

Ett antal rum som till slut mynnar ut i besökarens egen dödsbädd. Kristin Ödlund har tagit del av Skogens nya föreställning DÖDEN där interaktion är signumet och tankar kring hur det känns att lämna jordelivet…

Klister

Björklinge, några mil norr om Uppsala, sjönära, 12056 invånare, arbetarklass, vit. En laddad plats, där svastikan varit ritad i busskuren, där rasistiska skolkampanjer fått resultat. En plats som stor del av befolkningen inte besöker. Inte…

Cleopatra

Fem bra filmer och tv-serier om MAKT

Cleopatra (1963)

Detta mästerverk med Elizabeth Taylor i huvudrollen handlar om den mytomspunna drottningen Cleopatras kamp om tronen. Berättelsen börjar med att hennes yngre bror tagit makten ifrån henne, men med hjälp av romarna vinner hon…

Henric Holmberg i rollen som Saint-Juste

Stora känslor och rytmisk kamp

Författad i slutet av 1920-talet, teaterhistorisk milstolpe under mitten av 1980-talet och nypremiär i Göteborg i december 2012. Pjäsen Affären Danton finner sig tillrätta i flera epoker, i flera länder och ur flera perspektiv och…